COUNSELING
Assessment Centre
Assessment Centre je jednou z najspoľahlivejších a najobjektívnejších metód výberu pracovníkov. Výhodou oproti klasickým spôsobom posudzovania vhodnosti účastníkov je pozorovanie ich správania v simulovaných situáciách, ktoré môžu byť formou tímovej úlohy, riešenia organizačného problému, manažérskej hry alebo sebaprezentácie. Ponúka viac informácii a objektívnejšieho charakteru ako je realizácia výberového pohovoru alebo použitie testov a dotazníkov. Súčasťou assessment centra sú aj psychodiagnostické testy, cielené na poznanie požadovaných predpokladov vo vzťahu k pozícii a projektívne interview, čo zvyšuje spolu s pozorovaním správania, objektivitu hodnotenia účastníka.
Cieľ: Pozorovaním správania účastníkov v simulovaných situáciách vybrať najvhodnejšieho pracovníka na príslušnú pracovnú pozíciu
Development Centre
Development centre je poradenskou a expertíznou službou, zameranou na objektívne a kvalifikované zhodnotenie osobnostného, profesionálneho a kariérového potenciálu pracovníkov a konkrétnych tímov. Pomáha firmám zefektívniť fungovanie v personálnej oblasti a tým prispieť k efektívnym výsledkom spoločnosti. Umožňuje poznanie perspektív ďalšieho profesionálneho uplatnenia a kariérového rastu pracovníkov v zhode s možnosťami a cieľmi firmy a predstavuje zdroj podkladov pre cielené vzdelávanie pracovníkov a tvorbu plánov vzdelávania.
Organizácia Development Centre
- Psychologická diagnostika - dáva objektívne a kvalifikované hodnotenie osobnostného a profesionálneho potenciálu pracovníkov. Testová batéria bude obsahovať 8 štandardizovaných psychologických testov.
- Riešenie skupinových úloh - je metóda hodnotenia pracovníkov priamo v situáciách imitujúcich reálnu prax. Všetci pracovníci dostanú spoločnú úlohu, ktorú majú vyriešiť. Nejde tu o správne riešenie úlohy, ale sleduje sa, kto je ako aktívny, kto dáva nové návrhy a nápady, kto skupinu brzdí, ako kto rieši konflikty, ktoré vzniknú a podobne. Tím pozorovateľov tvorí jeden manažér firmy, pracovník HR a psychológ. S metódou pozorovania budú interní pracovníci oboznámení vopred
- Riešenie individuálnej úlohy - pracovník rieši samostatne zadané úlohy, ktoré sú namodelované na základe požiadaviek kladených na jeho pracovnú pozíciu.
- Hĺbkové interview je orientované na zistenie priebehu životnej dráhy a profesionálnej kariéry pracovníka, jeho súčasťou je aj spätná väzba pre pracovníka s výsledkami psychologických testov.
Výhody Development Centre
- Presne identifikuje rozvojové potreby na základe získaného kompetenčného profilu
- Zameriava a systematizuje rozvoj celej skupiny a každého jednotlivca
- Špecifické odporúčania smerujú k rozvoju „mimo chod“ (kurzy, výcviky) a „za chodu“ (koučing, mentoring).
- Odporúčania smerujú k štandardizovaným kurzom i k zákazkovým riešeniam (kurzy „šité na mieru“).
Individuálny koučing
Koučing (z angl. coaching = koučovanie, vedenie, trénovanie) je technikou, ktorá sa zameriava na zvyšovanie výkonnosti prostredníctvom rozvoja osobnosti. Predstavuje nedirektívnu podporu pri dosahovaní profesijných, ale i osobných cieľov. Uskutočňuje sa prostredníctvom koučovacích rozhovorov, pri ktorých je uplatňovaný individuálny prístup, ktorý je „šitý na mieru“ každému klientovi. Rozsah i zameranie koučingu sú vždy konkrétne prispôsobené očakávaniam a potrebám klienta. Koučing najčastejšie využívajú manažéri na vyšších a stredných stupňoch firemnej hierarchie, ale môže byť cenným nástrojom rozvoja i pre ďalších zamestnancov.
Úlohou kouča je:
- pracovať na tom, aby si klient uvedomil, ktoré témy sú z hľadiska ďalšieho rozvoja jeho práce a vlastnej osoby dôležité (napr. každý problém má dve strany – nie každý si musí byť vedomý svojho podielu na vzniknutej situácii)
- rozvíjať témy, na ktorých si klient želá pracovať (napr. ak vznikol nejaký problém alebo situácia, ktorú klient chce rozobrať
- podporovať autentické sebavyjadrenie klienta (kladenie cielených otázok),
- podporovať vznik nových perspektív vnímania (patrí sem aj reštrukturalizácia brzdiacich vzorov správania).