Individual coaching
Koučing (z angl. coaching = koučovanie, vedenie, trénovanie) je technikou, ktorá sa zameriava na zvyšovanie výkonnosti prostredníctvom rozvoja osobnosti. Predstavuje nedirektívnu podporu pri dosahovaní profesijných, ale i osobných cieľov. Uskutočňuje sa prostredníctvom koučovacích rozhovorov, pri ktorých je uplatňovaný individuálny prístup, ktorý je „šitý na mieru“ každému klientovi. Rozsah i zameranie koučingu sú vždy konkrétne prispôsobené očakávaniam a potrebám klienta. Koučing najčastejšie využívajú manažéri na vyšších a stredných stupňoch firemnej hierarchie, ale môže byť cenným nástrojom rozvoja i pre ďalších zamestnancov.
Úlohou kouča je:
- pracovať na tom, aby si klient uvedomil, ktoré témy sú z hľadiska ďalšieho rozvoja jeho práce a vlastnej osoby dôležité (napr. každý problém má dve strany – nie každý si musí byť vedomý svojho podielu na vzniknutej situácii)
- rozvíjať témy, na ktorých si klient želá pracovať (napr. ak vznikol nejaký problém alebo situácia, ktorú klient chce rozobrať
- podporovať autentické sebavyjadrenie klienta (kladenie cielených otázok),
- podporovať vznik nových perspektív vnímania (patrí sem aj reštrukturalizácia brzdiacich vzorov správania).
Úlohou klienta je chuť meniť sa a rezonancia podnetov vychádzajúcich od kouča. Vžitie sa do nových konceptov správania si vyžaduje koncentráciu, energiu a výdrž.
Klient by mal byť pripravený na spochybnenie jestvujúcich štruktúr myslenia a vzorov správania. Môže dostať otázky typu:
- Čo by bolo, keby...?
- Je možné, aby...?
- Čo sa musí stať, aby...?
Klient by mal byť ochotný vypracovať a presadiť potrebné zmeny. Mal by byť pripravený prekonať kritické fázy všedného dňa. Pri každej zmene totiž môžu nastať kritické okamihy, ktoré nie je najľahšie prekonať. Často to ide len pomaly a trvá to dlho. Klient by sa mal tešiť na osobný úspech. Keď si raz postaví cieľ a dosiahne ho, mal by sa na chvíľu zastaviť a osláviť výhru.
Návrh oblastí koučovania: